Ez az a helyzet, amikor éghet minden köz- és kormánytisztviselő képe...
Az Onlinemarketing.blog.hu bloggere bizony megjárta, amikor új TAJ-kártyát szeretett volna igényelni.
Ezen a helyen is több alkalommal volt szó a közigazgatásban tapasztalható esetelekről, amikor az ügyfél, akiért dolgozunk (pontosabban dolgoznunk kellene) rossz szájízzel távozik a hivatalból. Az okok szinte mindig ugyanazok: felkészületlenség, rugalmatlanság, tiszteletlen viselkedés. Ezt védeni lehetetlen.
Bloggertársam posztjával csupán egy helyen vitatkoznék: "Azt még lenyelem, hogy fizetnem kell érte. Igaz, ellopták, van rendőrségi feljelentés is, de végülis dolgoztatom a közigazgatást, és oly' kevés adót szednek, hogy abból már nem fussa" - írja. Az adót az országgyűlés veti ki. Szintén a törvényhozás szabályozza az illetékeket és hatósági szolgáltatási díjakat is. A hivatalnok nem tehet más, mint beszedi azokat. Az ügyintéző nem dönt pénzről, még csak nem is lát bankjegyeket, csak kiolvassa a jogszabályból a beszedendő összeget.
A jóindulatú kollégák (merthogy azért ilyen is akad) védelmében pedig engedtessék meg még egy gondolat: Az elektronikus ügyintézés és bármilyen közigazgatási reform minisztériumi íróasztalok mögül tökéletesnek tűnik. Ezek gyakorlati megvalósítása azonban rendre többet igényel egy ENTER megnyomásánál. Nem tagadva a megfelelő humán erőforrás gyakori hiányát, a tapasztalat szerint leggyakrabban a legalapvetőbb technikai feltételek sem állnak a hivatalnokok rendelkezésére. Más esetekben pedig a legalapvetőbb jogszabályi garanciák sem érvényesülnének az eljárások leegyszerűsítésével. Az pedig egyenesen dilettáns elképzelés, hogy a jelenlegi apaprátus 15 %-ával automatizálni lehetne a közigazgatás rendszerét. A szent jogerősítő bélyegző védjen meg mindannyiunkat attól, hogy számítógépes algoritmusok hozzanak határozatot ügyeinkben!
Bloggertársamtól pedig - kollegáim nevében is - én kérek elnézést.